Fantasyns influens på spel

Om man tycker att fantasy haft stora influenser på film och tv, så är det nog inget i jämförelse med hur det har påverkat spelvärlden.

Monster, magi, episka äventyr och svärdssvingande har haft sin plats i spel sedan väldigt länge tillbaka. Bland de första äventyrsspelen till PC var Colossal Cave Adventure, det kom ut 1975 och var helt textbaserat. Spelet gick ut på att utforska en grotta som var baserad på Mammoth Cave i Kentucky och hade starka inslag av fantasy, som magi och jättar.

Idag har fantasy även spridit sig så långt som till spel för pengar, tro det eller ej, fantasyslots som Robin Hood kan idag spelas på nätet, och medan kanske inte Robin Hood lånar aspekter som magi eller monster så är de inslag av äventyr, gott mot ont, hjältar och andra teman fortfarande arketypiskt för fantasygenren.

Det finns många exempel på hur specifika böcker och världar influerade spel. Ett sådant spel är Betrayal at Krondor, det tar plats i världen Midkemia som skapades av Raymond E. Feist i hans Riftwar böcker. Eye of the Beholder är ett annat tidigt exempel, det första spelet i serien kom ut 1990 och är satt i världen Faerûn från det klassiska papper-och-penna-rollspelet Advanced Dungeons & Dragons.

Mer nutida spel med fantasyteman inkluderar spel som The Elder Scrolls som har släpp 20 spel och expansioner sedan 1994. Spelen utspelar sig på kontinenten Tamriel och flera spel i serien har valt att fokusera på ett av länderna och konflikterna däri. Ett av de mest framgångsrika spelen i serien var Skyrim, det hyllades av både spelare och kritiker och många lyfter fram det som ett av de bästa spelen på senare tid.

Fantasyns influens på spel är minst sagt väletablerad och har inga planer på att släppa sitt grepp, det dyker ständigt upp fler spel med teman lånade från fantasy och ibland blir man riktigt positivt överraskad när ett spel lyckas göra något helt nytt med dessa teman.